موسسه تحقیقات تربیتی- طرح برون دانشگاهی
خلاصه طرح پژوهشی خط‌مشی‌های کاربردی در مدیریت دانشگاه‌ها

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1400/2/23 | 
گزارش طرح : ارائه خط‌مشیهای کاربردی در مدیریت دانشگاه‌ها با استفاده از رویکردهای نوین کشورها در نحوه مدیریت مراکز آموزش عالی
کارفرما: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. مجری: دکتر فرهاد بلاش 

این طرح در دو بخش زیر ارائه شده است:
قسمت اول: مطالعه بخشی از فعالیتها ی گسترده ای است که توسط انجمنهای بین المللی از تأثیر کووید ۱۹ بر آموزش عالی انجام شده است. برخی انجمنهای بین المللی مجموعه های از صفحات وب را ایجاد کرده تا این موارد را در دسترس جامعه آموزش عالی جهانی و سایر بازیگران جامعه قرار دهد. انجمن بین المللی آموزش عالی، یونسکو و اتحادیه اروپا و دیگر سازمانها اطلاعات مفیدی را در این باره بدست آورده اند به عنوان مثال بررسی جهانی انجمن بینالمللی دانشگاهها درمورد تأثیر کووید ۱۹ بر آموزش عالی در سراسر جهان از ۲۵ مارس تا ۱۷ آوریل ۲۰۲۰ به صورت آنلاین در دسترس بود. که نتایج آن در این گزارش و دیگر گزارشات مرتبط منعکس شده است تا در مورد مهمتر ین چالشهای موجود با توجه به بحران فعلی آگاهی داده شود. این سؤالات به آنها امکان میدهد فرصتهای احتمالی یا تغییراتی را که معتقدیم ممکن است بر آموزش عالی فراتر از وضعیت اضطراری فوری تأثیر گذارد، شناسایی شود. در ادامه این چالشها، اقدامات برخی کشورها مطرح خواهد شد و در نهایت رویکردهای مدیریت همدلانه دانشگاهی به عنوان مهمتر ین رویکرد در شرایط کرونا کووید ۱۹ مطرح میگردد.
قسمت دوم: این طرح با هدف بررسی امکان تسهیل جابجایی دانشجو و استاد و ارائه خدمات آموزشی در وضعیت کرونا کووید ۱۹ نگارش شده است. با توجه به مطالعات انجام شده از گزارشات معتبر سازمانهای پژوهش-محور در حوزه آموزش عالی، داده هایی در زمینه تحرک دانشجو و استاد استخراج شده است. تحلیل این داده ها به صورت سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و انتخابی صورت گرفته است. در مرحله کدگذاری باز کلیه داده ها بهصورت خام مرتبط با تحرک دانشجو و استاد مورد مطالعه قرار گرفتند. سپس این کدهای بدست آمده در مرحله محوری به دو لایه تقسیم شدند. لایه اول به دو دسته فردی )استاد و دانشجو( و سازمانی )دانشگاه و وزارت علوم( مقوله بندی و لایه دوم به سه دسته نگرشها، راهبردها و کنشها تحت هر دو سطح فردی و سازمانی مقوله بندی شدند. در ادامه آنچه تحت عنوان ناکارآمدی در تحرک دانشجو و استاد در شرایط کرونا کووید ۱۹ انتخاب شده، با توجه به الگوی نیروی میدان کرت لوین مورد بازبینی قرار گرفته است. در تحرک دانشجو و استاد به همراه پیشنهاد تاسیس بنیاد فن آوری هولوگرام در آموزش عالی » رویکرد بینهایت « در پایان کشور به منظور تسهیل و کارآمدی در تحرک دانشجو و استاد ارائه شده است.
نشانی مطلب در وبگاه موسسه تحقیقات تربیتی:
http://khu.ac.ir/find-61.23936.60765.fa.html
برگشت به اصل مطلب