مؤسسه تحقیقات تربیتی، روانشناختی و اجتماعی پس از تصویب نهایی در مجلس شورای ملی سابق، به منظور استفاده بهینه از ظرفیتها و تواناییهای موجود در دانشگاه خوارزمی (با نامهای قبلی دارالمعلمین مرکزی و عالی، سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی، دانشسرای عالی، و تربیت معلم)، همچنین برای رفع نیازهای تحقیقاتی دستگاههای اجرائی ( به ویژه وزارت آموزش و پرورش) و سایر بخشهای دولتی و غیر دولتی تأسیس شده است.
این مؤسسه پژوهشی به عنوان قدیمترین نهاد پژوهشی در ایران و خاورمیانه ازسال ۱۳۴۲ آغاز به کار کرده است. روسای این موسسه همواره از سرآمدان پژوهش ودانش کشور بودهاند. دوستداران پژوهش و دست اندرکاران تعلیم و تربیت از سال ۱۳۴۳ نشریات پژوهشی و علمی موسسه را دریافت کردهاند و خوشبختانه هم اکنون نشریههای «پژوهش های تربیتی»، «پژوهش در سلامت »، و «نمای تربیت» در موسسه دایر است. تاکنون هزاران دانشجو و پژوهشگر به طورمستقیم و مخاطبان بیشماری ازاولیا، معلمان، دانش آموزان و دانشجویان به طور غیرمستقیم از خدمات موسسه بهرهمند شدهاند. تا کنون صدها پروژه، طرح ملی، تالیف و ترجمه کتاب به نام این موسسه ثبت شده است. پژوهشگر عضو علمی موسسه تحقیقات تربیتی دانشگاه خوارزمی بدون هیچگونه چشمداشت به هر دانشجو یا مراجعه کننده، مشاوره و خدمات پژوهشی ارائه میکند؛ در آینده نیز چنین خواهد بود. تحقیقات تربیتی در جهان امروز با کوشش برای فهم مشترک بر سر معانی مختلف آموزش جهانی در شرایط پیچیده و سخت پویا و شتاب آمیز فرادست میآید. این وضع همراه با تحول گرایی علمی- فناورانه توام با جهانی- محلی شدن نقادانه قابل فهم خواهد بود. روشهای پژوهش و ارزشیابی گوناگون است و متناسب با معانی هستیشناختی، ارزششناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی، درهم تنیدگی تفکیک ناپذیر و شبکه وار لایههای تاریخی- فرهنگی (باورها، سنن، وخرده فرهنگها، سطوح اجتماعی-اقتصادی، سیاسی، تربیتی (عاطفی، دینی، اخلاقی، بدنی، هنری، عقلانی))، قومیتی، سازمانی و درون نهادی و برون نهادی با جهت گیری آیندهنگرانه، اختیار یا ابداع میشود. حوصله، پشتکار، وجدان و صداقت، ابتکار و اشتیاق از ضرورتها و سنتهای قطعی پژوهشگری است. التزام به این معیارها و سنجه (استاندارد) های ملی و بین المللی و جهانی دانشگاهی، هویت پژوهشی مؤسسه را تحکیم خواهد کرد.
ارکان موسسه:
- شورای سیاستگذاری
- رئیس موسسه
- شورای پزوهشی
- گروه های پژوهشی
|