الگوی رتبهبندی گروههای علوم پایه دانشگاههای دولتی ایران
کارفرما: دانشگاه دامغان
مجری: دکتر فرهاد بلاش
اولویت بندی انجام شده، راهنمایی برای سیاستگذاران و مسئولان دانشگاهی کشور بهمنظور تمرکز بیشتر بر فرایندهای مهمتر جهت تحقق اهداف کلان نظام توسعه علمی کشور میتواند باشد. پاسخ به سوالات تحقیق سؤال اصلی پژوهش عبارت بود از:الگو مناسب رتبهبندی تفکیکشده گروههای علوم پایه (شیمی، فیزیک، آمار، زیست، زمینشناسی و ریاضی) دانشگاههای دولتی دارای چه ابعاد و ویژگی هایی است؟ عموما الگوهای فرایندی سنجش عملکرد نظام توسعه علمی بر مبنای مدل ای پی کیو سی طراحی شدهاند و سپس شاخصهای مناسب در آن جایگذاری و در نهایت فرایندها به اهداف متصل شدند. ویژگیهای این الگوها بدین صورت است که متشکل از اهداف، فرایندها و شاخصها هستند و از یک نظام سلسله مراتبی پیروی میکنند. به این صورت که فرایندهای سیستم سنجش عملکرد نظام آموزش، پژوهش و فناوری طراحی شده دارای دو سطح یا دو لایه است. لایه اول همان فرایندهای اصلی و پشتیبان هستند. لایه دوم زیر فرایندهای آنها را شامل میشوند. همچنین لایه اول اهداف سیستم سنجش عملکرد از نظام علم، فناوری و نوآوری از استاد ملی (سند چشم انداز بیست ساله، برنامه های پنج ساله توسعه...) استخراج شدند. ذکر این نکته لازم است که برای سنجش عملکرد نظام آموزش، پژوهش و فناوری ارتباط دادن شاخصها به فرایندها کافی است اما برای بررسی اثر بخشی عملکرد میبایست ارتباط این فرایندها و شاخصها با اهداف نیز مد نظر قرار گیرند. بهعبارتی اگر اهداف را نیز بهصورت سلسله مراتبی در سیستم بگنجانیم، الگوی طراحی شده از مدل سنجش عملکرد به الگوی مدیریت عملکرد تبدیل میگردد و بهصورت جامع عملکرد نظام را نمایش میدهد. در واقع، پیوند فرایندهای سیستم سنجش عملکرد نظام علم، فناوری و نوآوری به هر یکی از سیستمهای پنجگانه مرتبط با خود در الگوی سیستم های مانا مشخص شده است و سازمآنهای درون هر یک از سیستمهای پنج گانه نیز معین شدهاند. همچنین الگویی دارای ماژولاریتی است به این معنا که برای هر یک از این سیستمهای پنج گانه نیز میتوانند دوباره سیستم در نظر گرفت. از دیگر سو، سطح تحلیل برای هر یک از شاخصهای سیستم سنجش عملکرد نظام علم، فناوری و نوآوری مشخص شده است. سطح تحلیل برای برخی شاخصها ملی و برای برخی دیگر در سطح رشته و برای برخی در سطح سازمانی است. مشخص بودن اولویت اهداف و به تبع آن اولویت فرایندها: اولویت اهداف نظام علم، فناوری و نوآوری بر اساس نظر خبرگان پرسیده و تعیین میشود. از آنجا که هر هدف با فرایندهایی مرتبط است، بدین ترتیب اولویت فرایندهای نظام علم، فناوری و نوآوری نیز روشن می گردد.
|