این گروه با تأکید بر موضوعات مرتبط با حوزههای روان شناسی تربیتی، روان سنجی، برنامه ریزی آموزشی و ارزشیابی آموزشی به حل و فصل مسائل پژوهشی میپردازد. کانونهای تمرکز این گروه بر حل و فصل مسائل مربوط به ویژگیهای یادگیرنده، انواع نظامهای شناختی، پردازش اطلاعات، ویژگیهای عاطفی خلقی و نحوه اندازهگیری آن ها با استفاده از فنون کمی و کیفی بنا نهاده شده است. هدف اصلی این گروه این است که این ویژگیها را در قالب آموزشهای رسمی یا غیررسمی مورد بهرهبرداری قرار دهد به گونهای که بیشترین یادگیری( به معنای دقیق آن تعلیم و تربیت )، حاصل شود و از این طریق احساس رضایت فردی و احساس همبستگی و پیوستگی با محیطهای یادگیری فراهم شود.